
Type 3
Wie is onze doelgroep?
Wat is onze aanpak?

Onze doelgroep
Op onze school zijn kinderen en jongeren, met emotionele en/of gedragsproblemen welkom. Dit mits een type 3 attest. Veel voorkomende problematieken bij onze doelgroep zijn ADHD, hechtingsstoornis, stemmingsstoornis...
​
Behoeftes van kinderen en jongeren met een type 3 attest waaraan wij tegemoet komen:
-
RUST: door de kleine klassen.
-
VOORSPELBAARHEID EN DUIDELIJKHEID: door een gestructureerde werking met visuele voorstellingen.
-
ERBIJ HOREN EN GRENZEN: door leerkrachten die consequent blijven begrenzen en daarnaast onvoorwaardelijk in verbinding blijven met elk kind.
-
OPBOUWEN VAN (ZELF)VERTROUWEN: door leerkrachten die in hen blijven geloven, hen steeds nieuwe groeikansen bieden en weten dat hun gedrag veranderbaar is, mits de juiste afstemming, aanpak en volharding.
​
Onderwijsbehoeftes van kinderen en jongeren met een type 3 attest waar wij op inzetten:
-
ontwikkelen van emotionele kennis en vaardigheden.
-
ontwikkelen van sociale kennis en vaardigheden.
-
ontwikkelen van cognitieve kennis en vaardigheden.

Onze aanpak

-
Een kleine school met een capaciteit van 40 leerlingen gelegen in een groene omgeving.
-
Kleine klasgroepen met een maximum van 8 à 9 leerlingen per klas.
-
Inzetten op structuur, optimale stimulans en de nodige sturing.
-
Opbouwen van een steunnetwerk en samenwerken.
-
Duidelijke, eenduidige structuur binnen de school en de klas.
-
leerkracht in de rol als politie-agent bij probleemsituaties.​ (stop, beslis, sanctioneer en neem het over)
-
visuele voorstellingen die regels, afspraken, planning, ... op school ondersteunen.
-
-
Inzetten op socio-emotionele vaardigheden en leren leren, dit naast het inzetten op cognitieve kennis.
-
lessen BOM-model. (Beter Omgaan Met jezelf en elkaar)​
-
werken met gevoelspotjes in de klas.
-
leren leren met de Breinhelden.
-
geven van lessen op basis van het EDI-model. (Expliciete Directe Instructie)
-
vanuit (co)Regulatie, Relatie en Reflectie inzetten op herstel bij conflicten. Dit gebeurt in de groeiklas.
-